HELMIKUUN KASVI TÄHKÄLAVENTELI

Kuukauden kasvi- juttusarjassa esittelen kuukausittain jonkin mielenkiintoisen tai trendikkään kasvin, joiden kasvatuksesta minulla on kokemusta omassa puutarhassani. 


TÄHKÄLAVENTELI Lavandula angustifolia

Tämä kaunis sivivioletti ja tuoksuva välimerellinen yrtti talvehtii Suomessakin jopa II vyöhykkeellä suojaisassa paikassa
. Kasvia käytetään mausteyrttinä, koriste- ja tuoksukasvina. Kasvin menestymisen salaisuus on oikea kasvupaikka ja kasvualusta sekä talvisuojaus. 


Tähkälaventeli viihtyy aurinkoisessa ja lämpimässä kasvupaikassa. Se suosii kalkkipitoista, hiekansekaista, kohtuullisen ravinteikasta multamaata. Kasvualustan pitää olla erityisen läpäisevää juuriston alla, vaikka maa muuten olisi multavaa. Suosittelen hiekan sekoittamista mustaan multaan koko kasvualustaan ja myöhemmin kompostimullan (hiekkaa jälleen mukaan sekoitettuna) lisäystä kasvualustan pintaan vuosittain. Avomaalla talvehtinut tähkälaventeli on kukkinut minun puutarhassani (II vyöhykkeellä) heinäkuun lopulta lokakuulle.


Kohtuullisesti viihtyneet laventelit joutuivat muurin päältä evakkoon uusien kasvikokeilujeni tieltä. 

Olen kasvattanut laventelejani muutamia vuosia, osa niistä on alussa kuollut, osa selviytynyt. Viime talven jälkeen selviytyivät kaikki, kun vaihdoin kasvupaikkaa. Laventelit ovat säilyneet minulla parhaimmin talven yli auringossa, muiden kasvien ympäröiminä, kasvilaatikon reunat ja ympärille kertyvä lumi suojanaan. Myös kivimuurin vieressä ne ovat selvinneet joten kuten. Olen ostanut kasvit kaupasta melko isoina ruukkutaimina. Siemenkasvatusta olen kokeillut vain kerran, joka ei ihan mennyt putkeen, mutta aion kokeilla vielä uudelleen. Otaksun siemenestä asti Suomen olosuhteissa kasvaneiden taimien kestävän parhaiten talven yli, mutta olen itse saanut hyvän kokemuksen ulkomailta tuoduista ruukkutaimista.

Kasvilaatikossa, pensasaidan ja perennojen ympäröimänä hyvin viihtyneet tähkälaventelit syksyllä 2018.




 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

HUHTIKUUN KASVI Pioni 'Coral Charm'

Syksyllä tehtävän pihasuunnittelun edut ja puutarhanhoidosta lyhyesti hyggen/kotoilun ohessa

Kasvikuvia suunnittelijan puutarhasta ja uudet weppisivut